Pedagog szkolny - Agnieszka Drzewiecka
„Być człowiekiem znaczy posiadać kryształową moralność, nieograniczoną tolerancyjność, do pasji posuniętą pracowitość, dążyć do ciągłego uzupełniania swego wykształcenia, pomagać innym...”
Janusz Korczak
Plan pracy
- Poniedziałek: 810-855, 1000-1200, 1400-1535;
- Wtorek: 1100-1200, 1450-1535;
- Środa: 810-900, 1005-1050;
- Czwartek: 900-1200, 1400-1445;
- Piątek: 810-1200.
Pozostałe godziny jestem na terenie szkoły, więc również można mnie znaleźć. Zapraszam ;-)
Zwróć się do pedagoga szkolnego gdy:
- czujesz, że nikt Cię nie rozumie, nie masz przyjaciela
- źle czujesz się w klasie
- masz kłopoty z nauką
- jesteś ofiarą lub świadkiem przemocy
- nie potrafisz porozumieć się z nauczycielami
- masz problemy rodzinne
- chcesz podzielić się swoją radością, sukcesem
- masz ciekawe pomysły, z którymi chcesz podzielić się z innymi
- chciałbyś pomóc innym
- przyjdź z każdą sprawą, z którą nie poradzisz sobie sam
Nie ma takiego problemu, którego nie da się rozwiązać, niektóre z nich wymagają jedynie więcej czasu...
Zakres pracy pedagoga to:
- profilaktyka wychowawcza
- praca korekcyjno- kompensacyjna z uczniami
- indywidualna opieka pedagogiczno- psychologiczna
- poradnictwo zawodowe
- określanie form i sposób ów udzielania pomocy uczniom
- prowadzenie dokumentacji, tj. dziennika pedagoga, teczek indywidualnych uczniów
- doskonalenie swoich kwalifikacji
- udzielanie uczniom pomocy w eliminowaniu napięć
- rozpoznawanie warunków życia i nauki uczniów
Zadanie pedagoga szkolnego
Program profilaktyczny realizowany w roku szkolnym 2017/2018
Program profilaktyczny realizowany w tym roku szkolnym to „Wiem, nie biorę ! Jestem bezpieczny”.. Celem programu jest wzrost świadomości społecznej na temat wpływu narkotyków i nowych substancji psychoaktywnych na funkcjonowanie organizmu ludzkiego. Środowisko szkolne i rodzinne odgrywa istotną rolę w kształtowaniu prawidłowych postaw i zachowań prozdrowotnych wzajemnie się uzupełniając. Wobec niekorzystnych i niebezpiecznych dla życia i zdrowia zjawisk, zachodzących w społeczeństwie wynikających z używania nowych substancji psychoaktywnych, podejmowanie wspólnych działań jest szczególnie cenne i pożądane.
Uczestnikami programu są klasy V, VI i VII.
Realizacja zadań odbywa się poprzez:
- rozmowy indywidualne
- diagnozowanie
- analizowanie
- prowadzenie tematycznych godzin wychowawczych
- współpracę z:
- PPP w Wolsztynie
- OPS-em
- policją
- pielęgniarka szkolną
- wychowawcami klas
- Mobilnym Centrum Zawodowym
Informacja dla rodziców:
Rodziców zapraszam szczególnie w piątek, istnieje także możliwość umówienia się w godzinach popołudniowych po wcześniejszym uzgodnieniu terminu.
Co warto przeczytać:
- „Zrozumieć dziecko”- Justyna Dąbrowska
- „Życie i miłość” – Wanda Papis
- „Oni już dorastają” – Geneviev Hone, Julien Mercure
- „Psychologia domowa” – Maria Braun - Gałkowska
Wskazówki dla rodziców klas pierwszych:
- rozwijajcie w dziecku systematyczność i samodzielność
- anujcie czas nauki dziecka; cisza, spokój,
- dziecko musi mieć swoje stałe miejsce do nauki, uprzątnięte, bez zbędnych przedmiotów, zabawek, jasne, bez włączonego komputera,
- spróbujcie ustalić stałą porę na odrabianie lekcji, nie może być to wieczór, kiedy dziecko jest zmęczone,
- podczas odrabiania lekcji dziecko powinno być samodzielne, pomagajcie, doradźcie, ale nie wyręczajcie,
- wspomagajcie rozwój dziecka; czytajcie razem książki, rozmawiajcie, układajcie puzzle, książki, śpiewajcie piosenki, uczcie wierszy, aktywnie spędzajcie czas,
- cały czas okazujcie dziecku zainteresowanie i troskę,
- chwalcie za najmniejsze osiągnięcia,
- współpracujcie z wychowawcą, w razie problemów zwróćcie się o pomoc do pedagoga,
- bądźcie konsekwentni,
- nie straszmy szkołą,
- nie porównujcie swoich dzieci z innymi.
INFORMACJE DOTYCZĄCE PORADNI PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
Jeżeli zauważyli Państwo jakiekolwiek problemy w zachowaniu się Waszego dziecka lub zauważyli Państwo trudności w uczeniu się w takiej sytuacji można skontaktować się z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w Wolsztynie, ul. 5-go Stycznia 5, (budynek Starostwa "B" - parter), tel./fax +48 68 384 20 82,
Ten adres e-mail jest ukrywany przed spamerami, włącz obsługę JavaScript w przeglądarce, by go zobaczyć
Poradnia w swoich działaniach obejmuje:
- Badania diagnostyczne dzieci i młodzieży (trudności w nauce, problemy wychowawcze, wady wymowy, mowy).
- Terapię (psychologiczną, rodzinną, pedagogiczną, logopedyczną, Biofeedbach).
- Porady dla uczniów, rodziców.
- Szkolenia dla rodziców.
- Prowadzenie wczesnego wspomagania rozwoju.
Kiedy nasze dziecko nie chce odrabiać lekcji – dla rodziców klas I i nie tylko ;-)
Instrukcja odrabiania lekcji:
- Wyznaczcie godzinę na odrabianie lekcji lub sygnał, kiedy rozpoczynacie.
- Moment/czas na odrabianie lekcji musi być jak najwcześniej jak to jest możliwe po szkole. Przyjemności, zabawa – dopiero po lekcjach
- To rodzic musi pamiętać, że zbliża się godzina – przypominaj o tym dziecku.
- Kiedy dziecku trudno jest dotrzymać umówionej godziny wyznaczcie nagrodę i konsekwencję za niedotrzymanie umowy.
- Postarajcie się, aby w miejscu, gdzie dziecko odrabia lekcje było jak najmniej rzeczy, które mogą je rozpraszać.
- Wspólnie ustalcie co jest zadane i jaka kolejność.
- ZAWSZE zaczynajcie od czegoś łatwego – na początku potrzebujemy sukcesu !!!
- Pracujemy etapami – do momentu, gdy dziecko potrafi się skoncentrować. Kiedy przestaje pracować, robimy przerwę.
- ZAWSZE pochwalmy dziecko za trud włożony w pracę.
- Na koniec pakujemy rzeczy na kolejny dzień
10 przykazań wychowania dziecka:
- Okaż swojemu dziecku trwałą, nieustająca miłość i opiekę.
- Poświęć czas swojemu dziecku, okazując zrozumienie.
- Umożliwiaj mu zdobywanie nowych doświadczeń
- Zachęcaj dziecko do zabawy w każdej formie- samemu, z innymi, do badania świata, naśladowania, eksperymentowania, budowania, kreatywnego tworzenia.
- Chwal częściej i rośniej wysiłki swojego dziecka.
- Powierzaj mu stale rosnącą odpowiedzialność.
- Pamiętaj, że każde dziecko jest wyjątkowe, jedyne i niepowtarzalne.
- Swoją dezaprobatę i niezadowolenia pokazuj w taki sposób, który nie będzie oznaczał dla wieku, osobowości i rozumienia dziecka zbyt wygórowanych wymagań.
- Nigdy nie używaj gro?by pozbawienia dziecka Twojej miłości.
- Nie oczekuj wdzięczności. Twoje dziecko nie prosiło się, żeby przyjść na świat – to była Twoja decyzja.
Mia Kellmer Pingle
Zbyt wiele czasu w Internecie
– wskazówki dla rodziców:
- niech domowy komputer
stoi we wspólnym pomieszczeniu
- interesujcie się
tym, co robi Wasze dziecko w sieci, i rozmawiajcie z nim o tym
- nie bójcie się
przyznać do niewiedzy
- uświadomcie dziecku,
aby nie podawało danych osobom obcym, nie opowiadało
- o rodzinie, nie
wysyłało zdjęć
- powiedzcie, że
nie wolno mu umawiać się z osobami poznanymi w sieci bez Waszej wiedzy
- nie krytykujcie,
nie obwiniajcie, jeśli coś się stanie
- jeśli coś budzi
Wasze wątpliwości, poradźcie się specjalisty
- rozmawiajcie, rozmawiajcie
i jeszcze raz rozmawiajcie z Waszym dzieckiem
Bibliografia: materiały z
artykułu Katarzyny Anny Klim "Uczennica zagrożona uzależnieniem
od Internetu” Trudne sytuacje w gimnazjum i szkole ponadgimnazjalnej
10 porad dla rodziców dotyczących bezpiecznego korzystania z Internetu:
|